Thursday, November 24, 2011

baru aku taw kenapa negara berhutang>>

salam,.ari ni aku rase nak meluahkan sedikit pendapat aku sal politik,,,
bagi segolongan orang,mungkin ianya isu sensitif (hot issues)..
but bagi aku,kalau nak jadi seorang citizen yang baik,,kena la tau sikit2 sal isu sensitif that is politik ni kan..bukan ape...kena la jadi orang yang berpengetahuan sikit kan...

ok la..aku nak start pasal hutang negara,,,semua orang dok cibuk tanye...kenapa negara berhutang banyak???
kenapa hutang dalam negara lebih banyak berbanding hutang luar negara???sampai beribu2 bilion 2..
mase ni la..timbul nyer suara yang kuarkan isu..isteri perdana menteri beli cincin la..pe la..
pehal lak..suka ati la orang tu nak beli cincin,,dye ade duit,bia ah dye bli,,,

pastu yang tak penahan nyer..salahkan perdana menteri sebab nyer dorang tak pandai jage negara..mula2,ak pon pikir cam2 gak...tapi bila aku dengar ade sorang member aku bagi penerangan dalam kelas ari tu,baru aku paham...

tahukah anda..duit ptptn yang korang utang dan ade segelintir orang yang tak nak bayar uh,,sebenarnya menyumbang kepada hutang negara,..ye la,sorang student hutang berapa ratus ribu ngan ptptn???cuba la darab ngan 100000 orang students, x ke da sampai berbilion??
dah la utang,pastu salahkan orang len lak utang dye jadi banyak..tapi tak dapat dinafikan,corruption memang banyak...juz,timbangkan larr ape yang betul..kutuk kerajaan tapi pinjam duit kerajaan..apekah itu??
phening.....

tapi aku bukan la sorang yang layak untuk menentukan sape yang betul..cuma nak bagi pengetahuan
dan mengingatkan aku tentang bersyukur but semua orang ade pandangan sendiri...
hope njoy bace dan dapat sedikit pengetahuan,,,,

No comments:

Post a Comment